Τι λέει ο νόμος και ποιος είναι ο ασφαλέστερος τρόπος μεταφοράς

Συχνά βλέπουμε παιδιά να μετακινούνται επιβαίνοντας πάνω σε μοτοσικλέτες και scooter. Τι λέει ο νόμος, αλλά και ποιος είναι ο ασφαλέστερος τρόπος μεταφοράς;

Η μοτοσυκλέτα είναι ένα όχημα ευάλωτο στους εξωτερικούς παράγοντες και όχι επικίνδυνη όπως συχνά αναφέρεται. Με αυτή την έννοια αντιλαμβανόμαστε ότι οι επιβαίνοντες είναι εκτεθειμένοι σαφώς περισσότερο απ’ ό,τι είναι σε ένα αυτοκίνητο.

Η πραγματικότητα αυτή δημιουργεί δύο ειδών παρανοήσεις. Από τη μία η ψευδαίσθηση ασφάλειας του αυτοκινήτου -γιατί περί ψευδαισθήσεως πρόκειται- κάνει τα παιδιά να μεταφέρονται στο αυτοκίνητο «ελεύθερα», χωρίς να είναι δεμένα με τη ζώνη ασφαλείας. Μία σύγκρουση με 40 χλμ/ώρα μπορεί να αποβεί μοιραία για ένα παιδί που δεν είναι στο ειδικό κάθισμα ή δεν φορά ζώνη ασφαλείας.

Από την άλλη η μετακίνηση παιδιών με μοτοσυκλέτα προκαλεί τρόμο και διάθεση για αφοριστική αντιμετώπιση του οδηγού.

Σε κάθε περίπτωση αν τηρούνται οι στοιχειώδεις κανόνες ασφαλείας, τα πράγματα είναι καλύτερα. Ο ΚΟΚ δεν αναφέρει και πολλά σχετικά με το θέμα, πέρα από το άρθρο 33 όπου ορίζει ότι «απαγορεύεται η μεταφορά ανηλίκων έως πέντε (5) ετών με μοτοσικλέτα ή μοτοποδήλατο, εφόσον δε συγκρατούνται με εγκεκριμένο σύστημα συγκράτησης κατάλληλο για την ηλικία, το ύψος και το βάρος τους».

Υπάρχει τέτοιο εγκεκριμένο σύστημα (TUF), όχι διαδεδομένο όμως και στην Ελλάδα. Επομένως εδώ η ουσιαστική ασφάλεια των επιβατών επαφίεται στην απλή λογική και την ευαισθησία του γονέα. Σε κάθε περίπτωση την ευθύνη για την τήρηση των μέτρων ασφαλείας φέρει ο οδηγός του οχήματος.

Παιδί και μοτοσυκλέτα

Δεν αποτελεί απαγορευτικό συνδυασμό, αρκεί να τηρούνται κάποιοι κανόνες:

-Κράνος σε σωστό μέγεθος και δεμένο. Υπάρχουν παιδικά κράνη στο εμπόριο που εφαρμόζουν σωστά σε παιδιά από πολύ μικρές ηλικίες. Έχουν μικρότερο βάρος ώστε να μην επιβαρύνουν τον αυχένα του παιδιού και εφόσον το λουρί είναι δεμένο σωστά προσφέρουν επαρκή προστασία. Ένα κράνος μεγαλύτερο (άρα λάθος) είναι βαρύ και σε μία πτώση θα φύγει από το κεφάλι.

-Ο υπόλοιπος εξοπλισμός επίσης πρέπει να υπάρχει: Μπότες, μπουφάν με προστατευτικά, γάντια, επιγονατίδες.

-Πρέπει να προηγηθεί εκτενής συζήτηση με το παιδί για τους κανόνες που πρέπει να ακολουθεί ως συνεπιβάτης. Για κανένα λόγο το παιδί δεν πρέπει να τοποθετείται μπροστά από τον οδηγό. Η θέση του συνεπιβάτη είναι πάντα πίσω από τον οδηγό.

-Τα πόδια του πρέπει πάντα να πατάνε σταθερά στα μαρσπιέ και όχι να αιωρούνται στον αέρα. Εάν δεν φτάνουν τα πόδια στα μαρσπιέ, σημαίνει ότι δεν είναι ακόμη η ώρα να πάρει τη θέση του ως συνεπιβάτης. Εναλλακτικά, υπάρχουν ειδικά καθίσματα με δικά τους στηρίγματα για καλύτερη συγκράτηση, για μικρότερες ηλικίες, όπως φαίνεται και στο παρακάτω βίντεο.

-Σε καμία περίπτωση ο συνεπιβάτης δεν πρέπει να έχει σταθερή συγκράτηση (τύπου ζώνης ασφαλείας) σε μοτοσικλέτα. Σε περίπτωση ατυχήματος είναι πολύ επικίνδυνο αν μείνει σταθερά δεμένο με τη μοτοσικλέτα.

-Απαγορεύονται κάθε είδους μετατοπίσεις πάνω στη σέλα και ο συνεπιβάτης πρέπει να κρατά διαρκώς τον οδηγό από το σώμα του. Για το σκοπό αυτό υπάρχουν ειδικές εξαρτήσεις όπως διακρίνονται στη φωτογραφία, με λαβές για το μικρό συνεπιβάτη. Εναλλακτικά μπορεί να κρατά τον οδηγό από κάποιο σταθερό στοιχείο, πχ ζώνη, τσέπες κλπ.

-Θα πρέπει να οριστεί ένα σινιάλο μεταξύ παιδιού και οδηγού, π.χ. ένα συγκεκριμένο σκούντημα στο πόδι του οδηγού, αν το παιδί θέλει να επικοινωνήσει με τον οδηγό.

Οι οδηγίες για τον ίδιο τον οδηγό είναι πιο απλές και συνοψίζονται σε μία: Η ευθύνη του οδηγού όταν μεταφέρει παιδί είναι ακόμη μεγαλύτερη απ’ ό,τι αν μετέφερε ενήλικα συνεπιβάτη.

Οι ταχύτητες δεν πρέπει να ξεπερνούν τα 40-50 χλμ/ώρα και η συμπεριφορά του οδηγού στο δρόμο είναι αυτή ακριβώς που θα κοπιάρει το παιδί όταν έρθει η ώρα να οδηγήσει και εκείνο…

Για τους υπόλοιπους, που βρίσκουν ανατριχιαστική την εικόνα ενός παιδιού πάνω στη μοτοσυκλέτα της μαμάς, σκεφτείτε πόσο τρυφερή δείχνει η εικόνα ενός παιδιού πάνω στο ποδήλατο με τη μαμά. Ο κίνδυνοι όμως στο ποδήλατο είναι πολλαπλάσιοι από κάθε άποψη.

Οπότε αν οι συνθήκες το επιβάλλουν, είναι προτιμότερο η μετακίνηση του παιδιού να γίνεται με μοτοσικλέτα με το σωστό τρόπο, παρά με ποδήλατο…

http://www.newsbeast.gr/moto/odiki-asfaleia/arthro/329334/sunepivatis-stin-motosukleta-eton-5

 

ΚΩΔΙΚΑΣ ΟΔΙΚΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ 

ΑΡΘΡΟ 33 : Μεταφορά επιβατών με οχήματα

1. Απαγορεύεται η μεταφορά επιβατών με οδικά οχήματα κατά τρόπο τέτοιο ώστε να δημιουργείται κίνδυνος.

2. Ειδικότερα απαγορεύεται:

α) Η μεταφορά επιβατών περισσοτέρων των αναγραφομένων στην άδεια κυκλοφορίας του οχήματος.

β) Η κατάληψη θέσης παραπλεύρως του οδηγού, από παιδιά ηλικίας μικρότερης των δώδεκα (12) ετών, εφόσον δεν συγκρατούνται με εγκεκριμένο σύστημα συγκράτησης κατάλληλο για την ηλικία, το ύψος και το βάρος τους, ως και από περισσότερα πρόσωπα από όσα επιτρέπεται στη θέση αυτή.

γ) Η μεταφορά ανηλίκων έως πέντε (5) ετών με μοτοσικλέτα ή μοτοποδήλατο, εφόσον δε συγκρατούνται με εγκεκριμένο σύστημα συγκράτησης κατάλληλο για την ηλικία, το ύψος και το βάρος τους.

3. Ο οδηγός μηχανοκίνητου οχήματος και μοτοποδηλάτου επιβάλλεται να μεριμνά για την ασφάλεια των συνεπιβατών του και ειδικότερα να ελέγχει αν φορούν τις ζώνες ασφαλείας και το προστατευτικό κράνος κατά τη μεταφορά τους.

4. Ο οδηγός που παραβαίνει τις διατάξεις του άρθρου αυτού τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο ογδόντα (80,00) ευρώ.

(αναπροσαρμογή Ν.3542/02.03.2007/ΦΕΚ.50α)

πρόστιμο : παρ. 1 και 3:   80,00 ευρώ

αφαίρεση αδείας οδήγησης : παρ. 1 και 3:   20 ημέρες

αφαίρεση άδειας κυκλοφορίας : παρ. 1 και 3:   20 ημέρες

βαθμοί ποινής ΣΕΣΟ (point system) :   7 βαθμοί (παρ. 2 περ. α’ και γ’)

ποινικά : ΟΧΙ (source ©: www.glavopoulos.gr)